Η θέση της γυναίκας στην παγκόσμια ραπ σκηνή

Πρόκειται για την motivational ράπερ Janet Taras – ιδρύτρια του Speaking Rights. Η τοποθέτησή της αφορά τη θέση της γυναίκας στη ραπ σκηνή η οποία όπως και στον υπόλοιπο καλλιτεχνικό χώρο, είναι υποβαθμισμένη – τουλάχιστον υπό όρους πληρωμής.

Πέρα από το μισθολογικό χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα – στο παρελθόν έχει τεθεί αρκετές φορές το ζήτημα περί ισότητας των φύλων στον καλλιτεχνικό χώρο – σύμφωνα με την ίδια, η ανισότητα που επικρατεί στη χιπ χοπ κουλτούρα αποτελεί ένα παράδοξο: Εξηγεί πως η ραπ γεννήθηκε ως εξιστόρηση από Αφρικανούς – με τη συνοδεία μουσικής – πριν να οδηγηθούν σκλάβοι στην Αμερική.

Από διάφορες πηγές προκύπτει ότι σε άνθρωποι από διάφορα χωριά της Αφρικής έλεγαν τις ιστορίες τους στη φυλή με τη συνοδεία της μουσικής και η παράδοση συνεχίστηκε και την περίοδο που πολλοί Αφρικανοί αιχμαλωτίστηκαν και οδηγήθηκαν στην αναγκαστική σκλαβιά της Αμερικής. Αυτή η έκφραση μέσω της μουσικής ήταν ο τρόπος τους να αντιμετωπίσουν τον τεράστιο πόνο αυτής της συνθήκης.

Το ζήτημα που θίγει επί της ουσίας αφορά το ίδιο το περιεχόμενο της μουσικής βιομηχανίας ή μάλλον ένα life style που προκύπτει από μισογυνίστικους και προσβλητικούς στίχους αλλά και από μια ιστορική συσχέτιση με βία και συμμορίες αλλά και το παράδοξο του πώς μια εξιστόρηση, μια “συζήτηση” που είναι η ουσία της ραπ μουσικής φέρνει πλέον σωβινιστικές εικόνες και “μύθους”.

Η ίδια βλέπει στη ραπ μουσική τα μέσα για να επικοινωνηθεί μια “φεμινιστικότερη” θέαση της ζωής, προκειμένου να έρθει στην επιφάνεια η συζήτηση για την ισότητα. Συζήτηση μετά μουσικής εν ολίγοις.

Αποστολή μου είναι να βοηθήσω τις γυναίκες να υψώσουν τις φωνές τους με τρόπους που να μπορούν να σφυρηλατήσουμε την ισότητα. Να τις στηρίξω σε αυτές τις προκλητικές και ιδιαίτερες “συζητήσεις” που όλοι χρειάζεται να κάνουμε (στο περιβάλλον εργασίας). Με την ελπίδα πως όσο περνάει ο καιρός θα καταφέρουμε συλλογικά να ισοσταθμίσουμε αυτές τις διαφορές μέσα στη ραπ και να σπάσουμε τα ψηλότερα τείχη που χρειάζεται να ανέβουν οι γυναίκες καλλιτέχνες. 

Μέχρι τότε άκουσε για ακόμη μια φορά την Diamond Lauryn Hill: