Ο Phyrosun, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς MC της ελληνικής σκηνής, μέλος του θρυλικού rap group Tang Ram, συνεχίζει να διαπρέπει με την αφοσίωσή του στο hip hop και τη μοναδική του ικανότητα να παραμένει αυθεντικός μέσα από τις δημιουργίες του. Με πάνω από δύο δεκαετίες παρουσίας στη μουσική, ο Phyro συνεχίζει να εξελίσσεται, δημιουργώντας νέους ήχους και συνεργασίες που αποδεικνύουν το πάθος του για την τέχνη του. Στη συνέντευξη αυτή, μιλάμε για το νέο του album, «Showtime», που αποτελεί την πέμπτη προσωπική του δουλειά, και εξερευνούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά του γύρω από τo hip hop του 2024, καθώς και την επικείμενη παρουσίαση του δίσκου στο Ilion Plus στις 25 Οκτωβρίου.
Είσαι ενεργός στην ελληνική ραπ σκηνή πολλά χρόνια. Πώς βλέπεις την εξέλιξή σου ως καλλιτέχνης από τότε μέχρι σήμερα; Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που έχεις βιώσει;
Θεωρώ πως η αγάπη μου για αυτή τη μουσική είναι και το κλειδί για την εξέλιξη μου και την διάρκεια.
Από τις αρχές μέχρι και τώρα ήθελα να μπορώ να στέκομαι σε κάθε style ή ύφος με την ίδια δυναμική και την ίδια όρεξη χωρίς να χρειάζεται να κάνω «πλαστική εγχείρηση» στην προσωπικότητά μου, ούτε να αλλάξω το στυλ μου, όπως παρατηρούμε αρκετά συχνά τον τελευταίο καιρό με παλαιότερους καλλιτέχνες.
Δε χρειάζεται να αλλάξω την δομή μου μπορώ να εξελίσσομαι χωρίς να γίνομαι μια τελείως διαφορετική περσόνα. Πολλές φορές φαντάζει και αστείο.
Οι σημαντικότερες αλλαγές που βίωσα ήταν όταν αυτονομήθηκα καλλιτεχνικά γιατί έπρεπε να μάθω περισσότερα πράγματα μόνος μου και να μην περιμένω από άλλους. Στις παραγωγές στις μίξεις και στο αποτέλεσμα. Είχα ελευθερία κινήσεων και επιλογών, έτσι έδωσα μεγαλύτερη βάση στην εξέλιξη μου.

Τώρα που βρίσκεσαι σε μια πιο ώριμη φάση της μουσικής σου πορείας, ποιο είναι το μεγαλύτερο κίνητρο για σένα να συνεχίσεις να δημιουργείς; Έχει αλλάξει η προσέγγισή σου στη μουσική σε σχέση με τα πρώτα χρόνια;
Το μεγαλύτερο κίνητρο είναι η ίδια η αγάπη γι’ αυτό που κάνω, για την ραπ δηλαδή. Το να δημιουργώ κάτι από το μηδέν με ευχαριστεί. Έπειτα η κόρη μου είναι ένα πολύ μεγάλο κίνητρο, είναι η φλόγα μου.
Κίνητρο μου δίνουν όσοι άνθρωποι έχουν μείνει και με ακούνε ακόμα ενώ ξεκίνησαν από τα σχολικά τους χρόνια. Όταν με συναντάνε στο δρόμο μου λένε ότι μεγαλώσαμε με την μουσική σου και σε ευχαριστούμε. Αυτό εκτός από ικανοποίηση γίνεται αμέσως καύσιμο στη μηχανή μου και θέλω να προσπαθώ να γίνομαι ακόμα καλύτερος, και με αυτό είναι κερδισμένοι όλοι.
Επίσης κίνητρο μου δίνει όταν βλέπω νέους ορίζοντες για ό,τι καινούργιο μπορεί να γεννηθεί.
Τώρα η προσέγγιση δεν μπορεί να είναι ίδια εφόσον και η εμπειρία είναι μεγάλη, τα βιώματα πολλά και γνωρίζεις το παιχνίδι. Προσωπικά δεν έχω αλλάξει ως το πώς δημιουργώ και μου αρέσει να φτιάχνω μουσική. Η γκάμα μου είναι μεγάλη οπότε νιώθω ελεύθερος και ο κόσμος δε βαριέται αλλά ούτε και εγώ τον εαυτό μου.

Το νέο σου album, «Showtime», είναι ο πέμπτος solo δίσκος σου. Πες μας λίγα λόγια για τη δημιουργική διαδικασία πίσω από αυτό το project.
Είναι ένα διαφορετικό άλμπουμ σε σχέση με τα παλιότερα μου. Ήθελα σε αυτό το άλμπουμ να φέρω στο κόσμο που με γνωρίζει από παλιότερα τον πιο διασκεδαστικό Phyro.
Πολλές φορές στο παρελθόν οι ακροατές μου ζητούσαν κομμάτια πιο χορευτικά, πιο πάρτυ και πιο bounce όπως έκανα. Τους είχε λείψει αυτός ο Phyro, οπότε στη νέα δουλειά ελπίζω να τους άφησα ικανοποιημένους.
Η διαδικασία είναι γνωστή, μάζεψα την κατάλληλη ομάδα και έπαιξαν όλοι το ρόλο τους πολύ καλά. Βρεθήκαμε στην ίδια γραμμή και ένωσαν τα κομμάτια ο καθένας ξεχωριστά για να βγει όπως το φανταζόμουνα. Από τον πρώτο μέχρι το τελευταίο θέλω να τους ευχαριστήσω.
Στο album συνεργάστηκες με τους DJ.Silence, Gus, Phaser, DJ Asterix, Trouf, BO, GrandzBeats, KiDYOUNG, Noir, Semeli, Ιnviolate P & Ju Ju. Πώς ήταν η συνεργασία σου μαζί τους;
Ήταν όμορφη, εύκολη και έγινε με ροή. Σε ένα διάστημα τριών χρόνων. Τα περισσότερα παιδιά τα γνωρίζω και έχω δουλέψει μαζί τους και σε άλλες δουλειές. Με τον Gus τον Asterix τον GrandzBeats που είναι πιτσιρικάς όπως και ο Noir, που έγινε μέλος της Inflowence Muzik, ήταν η πρώτη φορά.
Το αποτέλεσμα τους μου άρεσε πολύ και γι’ αυτό τους πλαισίωσα σε αυτό το άλμπουμ.
Το “Φίλα με” που συμμετέχει η Σεμέλη, ήταν ένα κομμάτι το οποίο ήθελα να το στείλω στην Παπαρίζου, όταν το έγραψα σκεφτόμουν την ίδια να το ερμηνεύει. Τρελάθηκα όταν πήρα το beat από τον Trouf ,ήταν hit το πήγα στον chef Bo για να βάλει την sauce και πέρασε τον οδηγό η Σεμέλη. Μετά την εκτέλεση του τραγουδιού και το αποτέλεσμα που έβγαλε δεν ξανασκέφτηκα την Παπαρίζου.
Ευχαριστώ τον καθένα ξεχωριστά για την παρουσία του σε αυτή την δουλειά.
Έχεις καταφέρει να διατηρήσεις μια ισορροπία ανάμεσα στο underground και το mainstream rap. Τι σημαίνει για σένα αυτή η ισορροπία και πώς καταφέρνεις να την κρατάς, ειδικά με ένα νέο album όπως το «Showtime»;
Μπορώ να σου πω ότι βαδίζω το πιο δύσκολο δρόμο, βοηθάει τον ακροατή από τη μία να καταλάβει το εκτόπισμα που μπορεί να έχει κάποιος και να τον βάλεις ψηλά σαν artist αλλά είναι και δίκοπο μαχαίρι. Γιατί οι περισσότεροι θέλουν να βάζουν ταμπέλες και αυτό είναι τριπάκι, γιατί άθελα σου μπαίνεις στα κουτάκια τους και στις διαθέσεις τους.
Δεν λειτουργείς ελεύθερα και μπαίνεις στην λούμπα των maistream artist αλλά από την άλλη πλευρά των fm. Κάνω μουσική για να είμαι και να νιώθω ελεύθερος, το μόνο σίγουρο είναι ότι είμαι hip hop rapper. Οπότε κρατώ και τους δυο πόλους γιατί μπορώ και γιατί ότι και να κάνω θα είναι με παιδεία hip hop.

Τι θέλεις να πει το «Showtime» στον κόσμο; Ποιο είναι το βασικό μήνυμα που θέλεις να περάσεις μέσα από αυτό το album;
Αυτό το άλμπουμ δεν περνάει μηνύματα, έτσι όπως θεωρεί ο κόσμος του Hip Hop (κοινωνικοπολιτικά). Εκτός από το Μόνος στο Παιχνίδι που είναι το intro. Έχω κάνει κομμάτια και δίσκους με τέτοιο περιεχόμενο.
Αν και η μουσική από μόνη της ενώνει και ειδικά όταν είναι χορευτική ακόμα πιο πολύ γιατί εκεί μιλάει και η γλώσσα του σώματος.
Σε αυτό το άλμπουμ απλά θέλω να δείξω ότι το hip hop μπορεί και να σε διασκεδάσει εκτός από το να σε προβληματίσει αλλά να είναι και στη βάση του. Κάτι που ίσως ο πολύς κόσμος να μην το γνωρίζει ότι υπάρχει και ότι γίνεται από τα 70s, ακόμα και μάντεψε, χωρίς να χρειάζεται να είναι pop ή λαϊκό αισθητικά και μάντεψε, ήμασταν από τους πρώτους που το κάναμε.
Είναι ένας hip hop rap δίσκος που ακουμπάει όλα τα χρώματα, με στοιχεία Rap/Trap/Rnb/Dancehall.
Αναφέρεσαι συχνά στο παρελθόν και τις εμπειρίες σου από τη δεκαετία του ’90 και του 2000. Τι έχει αλλάξει στη σημερινή hip hop σκηνή και πώς αισθάνεσαι εσύ για αυτές τις αλλαγές;
Αισθάνθηκα ότι δημιουργήθηκε ένα GAP και στη μουσική και στον κόσμο αλλά και στο πώς πρέπει να είναι κάποια πράγματα, τουλάχιστον στη δική μας μουσική και κουλτούρα.
Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι πλέον τα παιδιά μπορούν εύκολα να γεμίζουνε χώρους, μπορούν εύκολα να πλησιάσουν εταιρείες και μπορούν εύκολα να γίνουν όνομα, αυτό σε πολλά εισαγωγικά. Αισθάνομαι ότι υπάρχει κρίση αξιών όπως είχα πει και στο Panda, που ξεκινάει από την κοινωνία και μεταφέρεται και στις τέχνες που είναι ο καθρέφτης.
Έχει αλλάξει το παιχνίδι σε όλη την μουσική βιομηχανία και αυτό επηρεάζει όλα τα είδη.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζεις ως καλλιτέχνης στην ελληνική hip hop σκηνή σήμερα;
Ότι πρέπει να μπεις σε ένα κυνήγι που δεν έχει να κάνει με τη μουσική αλλά γύρω από αυτή. Την προβολή σου, το πόσο συχνά θες να είσαι μαϊντανός και να σε βλέπουν. Στο να χειρίζεσαι τα social και γενικότερα να «προκαλείς» με πράγματα που δεν έχουν να κάνουν με τη μουσική σου εξέλιξη.
Και όχι το να είσαι άρτιος στο live, στο στούντιο και ό,τι έχει να κάνει με το δίκη σου μουσική εξέλιξη.

Ποιο πιστεύεις ότι είναι το μεγαλύτερο επίτευγμά σου μέχρι στιγμής στην μέχρι τώρα πορεία σου;
Ότι μετά από τόσα χρόνια συνεχίζω να αγαπάω αυτή τη μουσική και να εξελίσσομαι.
Χωρίς βοήθεια από εταιρεία αλλά συνεχή παρουσία με παραγωγή από την τσέπη μου από την Inflowence Muzik που είναι το δικό μου label, χωρίς καμία άλλη στήριξη.
Έχω θυσιάσει πολλά στη ζωή μου για την μουσική και συνεχίζω να παλεύω ακόμα με την ίδια αγάπη. Αυτό είναι το προσωπικό μου επίτευγμα ανεξάρτητα με το που θα φτάσει.
Το μουσικό ας το κρίνει το κοινό τα δεδομένα υπάρχουν εκεί.
Βλέπουμε πολλές νέες γενιές ράπερ να ανεβαίνουν στη σκηνή. Ποια είναι η γνώμη σου για τους νέους καλλιτέχνες και πώς βλέπεις τη δική τους προσέγγιση στη μουσική;
Υπάρχουνε καλά σημάδια από τη νέα γενιά, μπορεί να μην είναι πολλά αλλά αυτό μπορεί να φταίει γιατί γενικότερα έχει πέσει ο πήχης τουλάχιστον στο στιχουργικό κομμάτι ανεξάρτητου ύφους-στυλ.
Κατά τα άλλα, όταν υπάρχει η hip hop παιδεία που λέγαμε, όποιος και να είναι ο ήχος πιστεύω θα είναι καλό το αποτέλεσμα αν υπάρχει το ταλέντο.
Τώρα η προσέγγιση της νέας γενιάς με την μουσική ακούγοντας τους να μιλάνε, είναι να κάνουν μπάζα και να γίνουν διάσημοι. Επί το πλείστον όσοι ασχολούνται με το τραπ ή ποπ ραπ. Πιστεύω δηλαδή ότι αν δεν πετύχουν θα κάνουν οτιδήποτε άλλο. Οπότε στη διάρκεια βλέπεις και πόσο το αγαπάει ουσιαστικά.

Ποιο είναι το επόμενο βήμα για εσένα μετά το «Showtime»; Έχεις ήδη κάποια σχέδια ή ιδέες για το μέλλον;
Συνεργασίες, επίσης θα ήθελα να βγάλω και ένα project με τους Digging Solid Crates που κάναμε μαζί το “Hellenic pain” και είχε πολύ καλές κριτικές.
Επίσης, μόλις κυκλοφόρησε και το νέο video clip σε συνεργασία με τον Inviolate P με τίτλο “Ο Τρόπος Που Ζω” , όπως επίσης ετοιμάζουμε και αλλές νέες κυκλοφορίες από το label της Inflowence Muzik από Noir και Inviolate P
Μουσική γενικότερα!
Η παρουσίαση του νέου σου δίσκου στο Ilion Plus στις 25 Οκτωβρίου αναμένεται με ενθουσιασμό. Τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτό το live; Πώς σχεδιάζεις να μεταφέρεις την ενέργεια του δίσκου στη σκηνή;
Θα ήθελα να ζητήσω από τον κόσμο που δε γνωρίζει να δώσει μία ευκαιρία στον εαυτό του να περάσει όμορφα και να γνωριστούμε από κοντά, γιατί στη βράση κολλάει το σίδερο.
Όσοι γνωρίζουν, ξέρουν ο Φωτιάς σκοράρει πριν ραπάρει και θα είναι εκεί.
Θα είναι μια hip hop συναυλία με ενέργεια freestyles και vibes στα καλύτερα της.
(G)old School!
Επίσης θα συμμετέχουν οι: ENA DYO x Constantine the G x Plug, Inviolate P & Noir. Στα decks μαζί μου θα είναι ο Phaser.